Monday, February 28, 2011

Babysitter.

Di masa sekarang ni menggunakan khidmat pengasuh untuk bayi dan kanak-kanak merupakan suatu perkara yang normal dalam kehidupan sebuah keluarga. Ini terutamanya kepada mereka yang baru lagi menimang cahaya mata dan masih lagi terikat dengan kerjaya. Skema gile ayat aku kan? HAHA! Bagi aku penggunaan pengasuh ni, terutama yang buat kat rumah, mungkin ada efektif jugak sebab ibu bapak pun nak kerja, jadi kebiasaannya yang menjaga ni orang yang dah biasa jaga budak, makcik-makcik, opah-opah yang masih sihat dan kuat walaupun tak minum milo, dan lain-lain lagi. Dulu masa kecik pun mama pernah jugak ambik orang gaji, tolong jaga aku kat rumah masa mama dengan abah pegi keje. Tapi itu mungkin bukan pengalaman yang indah kot bagi kami sekeluarga, mane taknye dengar cerite sampai makan karpet la aku, tak caye tanye mama. HAHAHA! Maksud makan karpet tu bukan kene hempuk dengan karpet ke ape tapi makan betol-betol makan sebab kene tinggal berkunci dalam rumah, kakak tu entah pegi bergonjeng dengan jantan die kot. Aku rase karpet tu ade lebihan melamine atau asid borik la, itu pasal bile dah besar ni aku jadi tak betul sikit. Huhu.


Tapi jangan terlalu pandang serong dengan pengasuh, ada yang baik jugak. Ye lah, dalam setandan pisang tu takkanlah semuanya busuk, mesti ada yang terselamat jugak. Macam Kak Ratna dengan family pak mat tu, bertahun aku tengok ok je. Errr, pengasuh dengan orang gaji kire boleh same tak? Hahaha. Ok, fokus kat pengasuh. Sebenarnye semenjak aku sekolah menengah dan ada minda remaja, kalau sebut pengasuh bayi ni aku akan berfikiran sampai ke Belanda sikit. Mungkin sebab pengaruh media terlalu banyak kot, mungkin la aku cakap, mungkin. Even sampai sekarang ni pun cabang fikiran tu masih ade cuma sebab aku dah nampak ruang lingkup yang lebih besar jadi kurang sikitlah pemikiran belanda tu.



Kalau babysitter macam ni memang aku sanggup la menjadi bayi kembali, memang terus jadi baik je. Huhuhu. Ok, bagi aku baby sitter is good. Mungkin ada yang bising sebab kononnya parent tak pandai jaga anak la bagai tapi kalau diserahkan sekejap kat orang yang ok, kan pandai namenye tu. Even anak buah aku pun hantar pegi nursery, elok je berkawan dengan orang, elok je belajar, elok je perkembangan minda die tu, even baru setahun lebih dah pandai la nak solat. Ye, nursery dengan personal nanny tu lain, memang betul tapi konsepnye same. Personal nanny ni kadangkala susah nak diramal sebab kalau rasa dia nak cuti, dia kasi inform last minute, dah kite nak cakap ape? Kalau nursery tu lain la, nak tak nak memang jage jugak sebab mesti ade yang back up untuk jage. Tapi konsep keduanya tetap sama, menjaga budak, bunyi aje lebat pengasuh bagai, itu bahase nak kelentong makcik Felda, kalau bahase kampungnye tukang jage budak. So, macam mana nak pilih pengasuh sebenarnya untuk mengelakkan dari terjadi perkara yang emergency macam cuti sakit perut, cuti nenek nak naik pelamin, cuti tokwan nak naik buaian, kucing nak bersunat, ayam nak khatam, selipar nak bertunang, dan sebagainye. Ni aku dah rembat siap-siap dari Purnama.fm mengenai cara nak pilih pengasuh.



Tip pemilihan pengasuh:


1. Pilih daripada rujukan rakan / jiran / keluarga supaya rasa lebih yakin.
2. Cari daripada mereka yang sudah berpengalaman dalam penjagaan anak.
3. Double check rujukan sebelum ambil bekerja.
4. Sentiasa melakukan pengawasan tentang cara asuhan.




Itu aje tips yang die bagi, aku pun pelik apehal la sikit sangat si Indon ni bagi tips. Serupa macam tak bagi je. Tu semua saja nak penuhkan blog la tu. Heheh. Ok, bagi aku la, tips tambahan bagi cara pemilihan tu adalah mungkin peribadi pengasuh tu, permasalahan dalaman die ke, tu semua kena ambil kira. Ini bukan main-main sebab untuk jaga budak ni kena enjoy, emosi kena rileks kalau tak nanti lain macam jadi. Itu nasib baik jage budak, aku yang pernah jage atuk mase kat hospital dulu lagi banyak karenah, lagi banyak kena bersabar. Tapi apa-apa pun, diharapkan agar sesiapa pun menjaga anak-anak tu, doanya ialah semoga perkembangan minda anak tu berkembang dengan sempurna. Itu je tujuan besarnya.




Hmm...kalau aku ade anak, dan bini aku pilih baby sitter macam yang atas ni, rasenye anak aku dah boleh panggil mak je la kat die. hahahaha. Cik adik jangan marah, gurau-gurau saja, tak boleh gurau pegi surau. Huhu~

No comments: