Wednesday, July 27, 2011

Negara apa?


Malaysia? Dari kecik sampai ketiak dah berbulu ni telinga aku masih tak sunyi dengan nama MALAYSIA. Dari zaman Che Det, ke Pak Lah, sampai la zaman Mat Mongol dan Bik Mama, semua aku dah lalui. Tak aku nafikan banyak perubahan yang dah berlaku, arus peredaran zaman, masa, teknologi dan sosio ekonomi memang berubah. Jangan terkeliru, ini bukan jasa parti politik tapi ini adalah tugas kerajaan. Tanggungjawab kerajaan adalah untuk mempermodalkan 'Tax Payers' Money' supaya diguna pakai untuk kesejahteraan rakyat. Betul, tak salah tulis, tak salah baca, Tax Payers' Money, kerajaan mana ada duit, der. Itu semua duit cukai rakyat, jadi rakyat mungkin terhutang budi dengan jasa kerajaan yang telah menggunakan duit kami itu untuk dikembalikan kepada kami. Serupa macam kita sebagai investor, bagi duit untuk diniagakan, lepas tu dapat balik keuntungan daripada investment kita tu. Tapi sekarang ni lain macam sikit, invest tetap invest, tapi makin lama makin sempit. Itu salahnya dekat pihak yang menguruskan pelaburan tadi tu la, kalau betul perlaksanaannya maka takkan jadi benda macam ni pun. Hey, this is reality, mates. Open your damn eyes, just as simple as that.




Apa istimewanya Malaysia ni? Korang bayangkanlah betapa tak istimewanya nama Malaysia ni sampaikan nama team bola pun tak nak pakai Malaysia, pakai Malaya. Ni sekor Harimau Malaya yang aku pun tak reti dah nak cakap apa. Huiiii, sembangnya lebaaaaaaat, lagaknya hebaaaat, bunyinya kuaaaaaat, tapi? Heheheh. Aku bukan nak mengutuk tapi ada masa ada benda yang tak relevan disemangatkan. Tak salah nak semangat kat sukan negara sendiri, pasukan negara sendiri, cuma ada masa tu semangat tu lebih kat situ tapi yang lain-lain hancus. Mana taknya, masing-masing celik mata dah kena tipu dengan utusan, malam kena tipu dengan buletin utama pulak. Memang terbaik lah umat Malaysia kat sini. Yang melayu tak habis-habis melaungkan semangat melayu, yang kaum lain pun tak habis-habis nakkan hak mereka yang termetri dalam perjanjian dahulu, sebelum dipesongkan oleh pihak tertentu. Apalah salahnya kalau hak diberi kepada yang hak, keadilan diberi pada yang sepatutnya, nilai murni setiap kaum terjaga dan dihormati, bangsa dan agama. Tapi kat tempat ni semua tu cuma angan-angan aku saja. Orang melayu di Malaysia ni tak habis-habis nak berlagak dengan melayunya, asyik bahankan melayu yang kawan dengan bangsa lain, konon nanti orang cina nak takluk melayu. Kalau nak bodoh, jangan ajak orang lain. Orang cina kalau nak take over negara ni, main sekali petik je, bagitau kat aku negara mana yang takda orang cina. Heh.



Sebenarnya aku pun tak tahu ini negara apa. Negara melayu? Negara malaysia? Negara Malaya? Ye, kau cakaplah aku tak belajar sejarah. Hello, sejarah aku masa SPM A2 ok, some of you don't even passed the paper. Ini semuanya sejarah tempelan, tah berapa kurun malaon ni menipu pun aku tak tahu. Semua nak sembang dia sejarah terhebat padahal merapu, semua tu mengarut, sejarah entah cedok dari mana, semua konon agungkan British yang bagi kemerdekaan. Yeah, you fucking idiots, the independence was awarded, siapa kata juang? Itu perjanjian, ini perjanjian, you name it, the history got it. Semua kena tipu dengan sejarah. Camtu jugak la dengan Perlembagaan Rakyat yang dibentangkan, tapi Perlembagaan Persekutuan yang dilaksanakan. Tak tahu apa perlembagaan rakyat dan perlembagaan persekutuan? Rujuk video mudah di SINI. Dah tengok tu baru boleh sembang mana berat mana ringan dalam perlembagaan. Come on, it's a whole wide world, kenapa nak tamak, kenapa tak boleh share? Takut dengan orang Cina? Tapi bila Lee Ching Wei main badminton, cina jugak yang korang sorak. Nanti cina pijak Melayu? Bukak mata, selama ni melayu yang pijak melayu dan jugak semua bangsa lain. Tak payah nak tunggu dah kena pijak dah pun.


Sedih sebenarnya memikirkan nasib penduduk negara ni. Ada yang berbunyi, kalau tak suka pegi pindah tempat lain. Ini biasalah pemikiran melayu yang layu, kalau tak suka, lari. Ini namanya pemikiran dungu, kalau ada ruang untuk buat perubahan, kenapa nak lari ke tempat lain? Disebabkan perangai yang ni la negara jadi camni. Bila tak suka, cabut lari. Sudah la, lakukan perubahan je. Kalau betul sayangkan negara ni, betul sayangkan tanah tumpahnya darah bla bla bla ni, then work it out. Ini tak, bila orang nakkan perubahan semua dikecam, bila sendiri terasa bebanan dunia, mulalah memaki-maki orang luar. Itu bodoh namanya, banyak lagi benda boleh buat selain dari mengikut segala macam lembu dicucuk hidung. Kalau ikutkan hati nak aje aku cakap negara ni aku pun tak tahu negara apa, nak iktiraf camana kalau pilihanraya pun menipu? Ini realiti lah, bukan fantasi basi. Jangan takutkan bangsa lain kalau sedar diri sendiri tu majoriti. Tak habis-habis nak mengelak, berselindung di sebalik nama bangsa, bangsa yang bangsat! Kenapa bangsat? Pasal sendiri nak bela bangsa, sendiri pijak kepala. Yang bodoh tak habis-habis suruh bersyukur. Diorang tu yang patut bersyukur sebab dilantik, amanah tu patut dilaksanakan. Diorang tu bekerja dibayar atas duit aku bayar kalau makan KFC,Pizza Hut dan lain-lain. Lanchow la kalau cakap itu duit kerajaan, it's TAX PAYERS' MONEY! So, sendiri mau ingatlah. Negara apa?

No comments: