Monday, December 8, 2008

Aku masih berdiri

3 tahun dahulu aku menamatkan pelajaran aku di sebuah universiti di selatan tanah air. Bersama dengan itu juga aku mengakhiri kisah cinta beberuk dengan seorang hawa anak kepada pasangan pendidik. Nak kata sakit tu boleh tahan la sebab itu antara kali pertama aku rasa sesuatu yang dinamakan cinta. Lagipun kalau ikutkan cerita, bukan aku yang putuskan pun, tapi aku kena dump macam sial je dengan alasan yang sesengal kepala lutut nenek dia. Lantak dia la, aku malas nak cakap banyak. Lepas daripada tu aku bergerak dan tak toleh ke belakang lagi (pasal dah ade sorang lagi..hehe..). Tak lama kemudian aku dapat kerja di KLCC dan serentak dengan itu jugak aku mengakhiri hubungan aku dengan orang lagi satu tu, lalu terbukak lah cerita satu lagi.

Hubungan aku dengan yang ke-2 ni tak la lama sangat tapi cukup sekadar aku pernah senyum dan buat dia tersenyum. Tapi aku pun tak tahu kenapa kitorang break up sebab takda kata putus. Well, life must go on. Selang beberapa bulan kemudian aku kenal pulak lagi sorang, or may I say the no.3. She's not that gorgeous but she's fine. Well, sebabkan aku ni duduk kat Seremban and dia tu kat KL, someone has take the advantage and succeed plak tu. Congratz, sebab aku pun dah malas nak handle orang camtu. It's not stopped there, aku berenti kerja sebulan lepas kejadian tu, and it's surely not because of her. And it opens another story.

Selama beberapa bulan aku mencari-cari kerja dan akhirnya dapat jugak walaupun it's damn hard. Tapi takpe lah at least aku dapat belajar something from it. Lama jugak la aku kerja kat situ and finally aku pun resign sebab penat dah kerja mengharap commision semata-mata. Dan itu pun lepas aku dah dapat kerja baru la. Dengan kerja baru ni pun takda la lama sangat sebab aku gaduh dengan Team Leader. Yela, pempuan tu nak sangat carik pasal dengan aku, kena la maki sepam. Well, tak lama lepas tu aku dapat offer kerja but with a 'better' offer.

Kerja yang baru ni tak la susah sangat but its tiring. Penat nak mampus buat kerja tapi gaji tetap sama. Dan tak lama lepas aku kerja tu aku kenal seorang perempuan ni and suddenly dia jadi tanggungjawab aku pulak. It's been almost 2 years aku mengelak daripada perempuan tapi rupa-rupanya kuasa Tuhan tu memang kuat, tu yang aku terjebak balik tu. Alhamdulillah our life sebenarnya kira ok la, it's not that complicated and it's filled with fun. 9 bulan aku dengan dia before she make me hurt. And surprisingly aku tak menangis langsung pun kali ni, siap aku boleh testing lagi dia walaupun aku dah tau keadaan sebenar. Yup, she's going out with another man and she falls for him. Aku? I'll make a move la buat apa nak tunggu lagi.

Kemudian aku dikejutkan dengan satu berita dari kawan aku masa belajar dulu mengatakan Miss No2 meninggal dunia sebab terlibat dalam kemalangan jalanraya. Aku rasa bersalah pun ada juga tapi mungkin dah waktu dia, aku cuma sedekahkan doa. Tak lama lepas kejadian tu aku resign daripada kerja aku sebab aku gaduh lagi dengan bos aku. Tapi kali ni aku gaduh dengan alasan yang agak kukuh: aku report kat PERKESO dia tak pernah buat pemotongan sepanjang setahun lebih aku kerja. And dengan gaji terakhir aku tu aku repair moto aku ape yang patut and move on balik kampung. Mungkin kalau aku cerita macam ni suasana tu agak kurang terasa. Well, that's the point actually. Aku cuma nak orang tahu dan dapat gambaran tentang kejadian yang menimpa aku aje. Kenapa? Sebab aku masih berdiri.

Aku masih berdiri walaupun aku pernah dimaki dengan perempuan-perempuan yang dulunya mengharapkan kasih dan sayang aku, kononnya aku ni satu-satunya lelaki yang boleh diharapkan dalam dunia. Pergi MAMPOS! Aku masih berdiri walaupun suatu ketika dahulu aku pernah tak makan sepanjang hari sebab tak ada duit, sebabnya aku tolong orang dengan duit aku tu. Pergi MAMPOS! Aku masih berdiri walaupun suatu ketika dahulu team leader aku cakap yang aku ni tak boleh buat kerja dan bos aku pun pernah cakap yang dia masih boleh bagi reference yang baik-baik untuk aku kalau ada company call (sebenarnya dia tipu, tikam aku dari belakang). Pergi MAMPOS! Dan aku masih berdiri walaupun suatu ketika dahulu aku hampir-hampir melarikan diri dari dunia aku sendiri hanya kerana aku dah tak tahan nak melalui semua ni dan aku pun tak larat nak menyusahkan orang lain.

Dear readers, walaupun kita ni pernah dimaki berbakul-bakul, dihentak dengan tukul sebesar alam, diperlekehkan oleh seseorang yang pernah mengatakan kata cinta kepada kita, dan dimalukan macam kita ni penjenayah besar kepada seisi dunia, selagi kita masih boleh mengangkat muka kita untuk tengok langit Allah yang Maha Luas tu, bermakna kita masih belum lagi kalah. Losing is a state of mind. Kekalahan itu 99% bergantung kepada kekuatan minda dan 1% kewarasan minda tersebut. Pendek kata semua tu bergantung sepenuhnya dalam minda kita sendiri. Selagi hati kita, akal kita, minda kita belum tahu menulis perkataan 'PUTUS ASA' bermakna perjalanan itu masih perlu diteruskan. So, jangan mengalah dalam hidup, kerana Dia tak pernah berputus asa dalam memberi peluang kepada hamba-Nya.

~If u still breathing it means u can still win~

1 comment:

misz beauty said...

luahan hti seorg pemenang...=)