Wednesday, November 3, 2010

1M Malaysian Againts Mega Tower

click if u're super blind
WOW!

Baru seminggu lepas tengok dalam 60,000 something (minggu lepas kot), but now it was enormously increasing! KUDOS! Bagi aku, the so-called Great Mega 100-Storeys Tower ni merupakan satu lagi jalan untuk menambah hutang kerajaan, instead of making money out of it. RM 5bil bukan satu jumlah yang sedikit. Rakyat Malaysia baru dibebankan dengan penarikan subsidi 5-in-1 tak lama dulu. Sedangkan duit 5 sen pun kerajaan kedekut dengan kita, sekarang ni nak buktikan kegagahan dengan projek mega ini pula?

5sen pun nak berkira?

Ini bukan cerita baru, ini cerita Belanjawan 2011 yang dah beberapa minggu pun berlalu. Najib Razak mengumumkan dengan penuh bangga akan projek ini dan bila ditegur beliau menghalakan pula muncung senapang kepada PNB yang sebenarnya dinaungi oleh beliau dan beberapa menteri kabinet sendiri. Pihak PNB juga turun padang 'cover line' untuk Najib Razak dengan mengatakan mereka punya dana sendiri untuk membina bangunan tersebut. Aku percaya mereka punya dana sendiri dan lebih dari mencukupi untuk projek mega ini. Dan aku juga percaya yang kos sebenar untuk projek mega ini bukan RM 5bil seperti yang dikhabarkan dan diwar-warkan oleh Najib Razak ketika belanjawan tersebut. Ada desas-desus mengatakan jumlahnya RM 10bil, ada yang kata RM 20bil, dan ada yang kata jumlah sebenarnya ialah RM 100bil. Kalau semua dari dana PNB mungkin tidak ralat bagi aku, cuma aku akan tetap menentang kerana rasionalnya tiada. Tetapi kalau dihalakan muncung senapang kepada PNB, kenapa dibentangkan di belanjawan? Alasan PNB merupakan sebuah GLC adalah alasan bodoh. Kalau bukan soal kerajaan, kenapa dimasukkan dalam belanjawan? Kalau alasan ia sebuah GLC kenapa Najib Razak menghalakan pula alasan kepada PNB? Kalau boleh dibentangkan dalam parlimen, dibentangkan belanjawan itu, kenapa Najib Razak tak jawab terus terang tanpa perlu mengelak kepada PNB?

ini tak cukup miskin, kata depa
Ramai yang menyokong projek mega itu memberi alasan dapat meningkatkan pertumbuhan ekonomi negara yang kian merosot. Dan dengan adanya projek mega ini, dengan terpacaknya menara 100-tingkat ini, adakah secara automatik keadaan ekonomi akan bertambah baik, FDI akan meningkat, kualiti hidup masyarakat semakin membanggakan? Berikut disertakan beberapa buah negara termasuk bangunan tertingginya. Ini merupakan negara yang dikategorikan sebagai 'List of Graduated Developing Economies Country - Now Considered Advance Economic Country' (dari wikipedia, berdasarkan laporan dari IMF):
  1. Hong Kong (International Commerce Center - 484 m)
  2. Singapore (OUB Centre - 280 m)
  3. South Korea (Samsung Tower Palace - 264 m)
  4. Taiwan (Taipei 101 - 509 m)
  5. Cyprus (Shakolas Tower - 45 m)
  6. Slovenia (Trbovlje Chimney - 360 m)
  7. Malta (Portomaso Tower - 98 m)
  8. Czech Republic (Masts of RKS Liblice 2 - 355 m)
  9. Slovakia (Dubnik Transmitter - 318 m)
Bangunan tertinggi di Malaysia ialah Menara Berkembar Petronas yang setinggi 452 m. Ia juga merupakan menara berkembar tertinggi di dunia, dan menara ketiga tertinggi bukan dalam kategori berkembar. Daripada senarai di atas, boleh kita lihat bahawa 2 negara sahaja yang ada bangunan lebih tinggi dari kita, jadi kenapa pertumbuhan ekonomi kita tidak seperti mereka? Orang Cyprus boleh gelak ketawa guling-guling bila ada pemimpin Malaysia yang kata menara tinggi dapat jana lebih banyak pertumbuhan ekonomi. Orang Slovenia pula boleh gelak sampai terberak bila dengar statement pemimpin Malaysia yang mahukan menara tinggi itu untuk jana pendapatan negara sedangkan di Slovenia yang tertinggi itu hanyalah 'chimney' ataupun serombong asap! Malaysia dikategorikan sebagai 'Emerging and Developing Economic Country', masih belum graduate lagi, sama seperti negara empunya Burj Khalifa, UAE. Tapi jangan disamakan kita dengan UAE, pertumbuhan FDI mereka banyak berbeza dengan kita, bukan Burj Khalifa punya pasal.

tinggal bawah jambatan, tak cukup miskin.

Wang sejumlah RM 5 billion itu terlalu banyak bagi kita rakyat Malaysia, tidak kira Melayu, Cina, India, Serani, Orang Asal dan siapa saja. Mengikut perangkaan, setiap rakyat menanggung RM 14,000 hutang dari kerajaan buat masa ini. Masa ini bermaksud masa sebelum lagi Menara Warisan itu dipacakkan lagi. Baru beberapa hari lepas kenaikan petrol Ron 97 yang tidak diwar-warkan oleh media kerajaan, dan alasan kenaikan harga minyak dunia itu membuatkan rakyat seumpama orang bodoh yang disuap makan. Benar, rakyat banyak yang bodoh, tetapi jangan dilupa pepatah melayu, Belakang parang kalau diasah lagikan tajam. Walaupun ini pepatah melayu, tapi aku yakin Pang Chin Fei dan Karam Singh Walia pun tahu maknanya.

Sudah-sudahlah pihak kerajaan, jangan sibuk mengejar ketinggian bangunan. Rapatkan dulu jurang ekonomi dengan jiran terdekat Singapura. Kalau dengan negara sekecil itu pun kita tergugat, kalau dengan negara yang keretanya hanya boleh pakai beberapa tahun pun kita kalah, kalau dengan negara yang berapa peratus sahaja luasnya dari Malaysia pun kita tak mampu, jangan jadikan Menara Warisan itu sebagai alasan. Banyak lagi kegunaan wang sebanyak itu. Jangan jadi bodoh!





ini print screen fan page sokong menara
bukan cobaan!


3 comments:

azie_adnan55 said...

baik taja yuran sekolah untuk anak org miskin,, lagi leh bangunkan negara

eito said...

banyak lagi boleh dimanfaatkan duit tu..kan?

rosebiwu~ said...

huiyoo..pic gua ade bwh DR lolo..gile kentang~