Saturday, October 23, 2010

Ciri-ciri bakal suami-isteri

Entri kali ni aku rase macam jambu gile la. Kalau boleh aku nak jadikan background blog aku ni kaler pink, dihiasi bunga-bungaan, kerawang-kerawang bagi menaikkan lagi seri rumah tangga entah siapa, disulami dengan kicauan beburung menyanyikan lagu 'Selamat Pengantin Baru' dendangan asal Puan Sri Saloma. Tak ke gile aku nih? Memang boleh jadi. Tapi entri ini tidak ada kena-mengena dengan status peribadi aku yang masih single tapi belum dibuka untuk pendaftaran (Ho-Ho!). Atas permintaan beberapa viewers, lanjutan daripada entri pasal jodoh yang aku tulis semalam, mereka semua request aku masukkan pulak ciri-ciri suami soleh dan isteri solehah. Bukan taknak tapi aku rasa skop tu agak besar, jadi aku memilih skop yang lebih kecil dan terang-benderang, panduan mencari bakal suami-isteri. Ini senang sikit sebab kalau aku search dan salin direct je dari wikipedia pun boleh, asalkan entri aku berjalan dan posting aku bersepah! Lagipun kalau aku nak ceritakan pasal ciri-ciri suami soleh-isteri solehah tu terlalu banyak benda dan perbuatan yang aku boleh masukkan. Aku yang belum planning nak kahwin ni dah pernah pergi kursus kahwin, so untuk tajuk sebegitu aku rasa lebih senang buat forum perdana ajelah.

Ciri-Ciri Bakal Suami

  • beriman dan bertaqwa kepada Allah.
  • bertanggungjawab terhadap semua benda.
  • memiliki akhlak-akhlak yang terpuji.
  • berilmu agama agar dapat membimbing anak-anak dan isteri (-isteri) ke jalan yang benar.
  • tidak berpenyakit berat yang boleh memudaratkan pasangan.
  • rajin berusaha untuk kebaikan rumahtangga seperti mencari rezeki halal untuk kebahagiaan keluarga.

Ciri-Ciri Bakal Isteri
  • beriman dan solehah.
  • rupa paras yang cantik dan elok.
  • memiliki akhlak-akhlak yang terpuji.
  • menentukan mas kahwin yang rendah.
  • wanita yang subur.
  • berasal dari keturunan yang baik.
  • bukan keturunan yang dekat.
  • tidak memandang harta semata-mata.
Ciri-ciri yang digariskan di atas ini sebenarnya hanyalah sebagai panduan. Itu pun ada 1-2 yang aku rasa tidak berapa sesuai so aku continue dengan yang lain dahulu. Jadi kalau kita lihat daripada list kat atas ni, sebenarnya semua orang pun mengidamkan semua ciri-ciri tersebut ada pada pasangan masing-masing. Mustahil dalam dunia ini ada seorang insan yang mahukan perkahwinannya dilangsungkan bersama seorang yang teruk-teruk, buruk-buruk dan segala ciri yang tiada dalam list di atas. Tapi tak perlu risau, kalau pasangan kita tidak ada pun ciri macam dalam listing ni, bukan bermaksud tak boleh nak menikah pun. Ini hanyalah sebagai panduan sahaja, bukan tuntutan yang mesti jugak kita ikut. Garis panduan ini pun hanya menyenaraikan beberapa saja ciri-ciri tersebut.


Hadis Rasulullah bagi panduan kepada lelaki dan wanita:

Nasihat Rasulullah kepada kaum lelaki...

Rasulullah s.a.w pernah bersabda, “Seorang wanita itu dinikahi kerana empat; kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikkannya dan kerana agamanya. Maka hendaklah kamu mengutamakan yang beragama, nescaya kamu berbahagia.” -Hadith ini telah direkodkan oleh kedua-kedua Imam Bukhari dan Imam Muslim di dalam kitab sahih mereka serta imam hadith yang lain.

Pesanan Rasulullah kepada kaum wanita...

Di dalam riwayat yang lain, menurut Abu Hatim al-Muzani r.a., selepas Rasulullah s.a.w bersabda seperti di atas, lalu para sahabat bertanya, “Ya Rasulullah ! Walaupun dia telah mempunyai isteri?” Lalu Rasulullah s.a.w mengulangi, “Apabila orang yang engkau redha agama dan akhlaknya datang meminang, maka kahwinkanlah dia!” sebanyak tiga kali. 


..:: apesal aku terase macam jambu semacam je lepas tulis entri ni? Aduh..I need to set up another blog..

No comments: