Tuesday, October 12, 2010

Adam Lambert - Kenapa dibantah? Ada sebabnya...


PEMUDA PAS DESAK BATAL KONSERT ADAM LAMBERT
KUALA LUMPUR, 13 Okt: Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) mendesak agar kerajaan mendengar rayuan agar segera membatalkan konsert Adam Lambert yang akan berlangsung di Bukit Jalil, malam esok.
Ketuanya, Nasrudin Hassan menegaskan pihaknya bukanlah anti hiburan dan penganjuran konsert para artis tetapi biarlah hiburan itu tidak bertentangan dengan syariat Islam dan juga norma-norma mulia orang Timur.
“Bagi pihak DPPP dan seluruh umat Islam yang prihatin, insya Allah DPPP akan cuba sedaya mungkin untuk mendesak dan memujuk kerajaan agar membatalkan konsert liar ini dan merencana kegiatan untuk mendidik masyarakat khasnya anak-anak muda,” ujarnya. - harakahdaily
-==|||==-
PUSPAL: Konsert Adam Lambert boleh diteruskan

Konsert sulung 'Adam Lambert Glam Nation Tour Live in Malaysia 2010' boleh diteruskan dengan syarat ia menepati garis panduan yang telah ditetapkan oleh Agensi Pusat Permohonan Penggambaran Filem dan Persembahan Artis Luar Negara (Puspal).

Ketua Penolong Setiausaha Puspal, Mohd Dian Nais berkata antara syarat yang ditetapkan ialah pakaian artis yang tidak keterlaluan serta artis terbabit tidak melakukan kelakuan melampau seperti membuka pakaian ketika membuat persembahan.
Beliau berkata penganjur konsert itu, Marctensia Entertainment dan syarikat rakaman Sony Music, telah diberikan penerangan mengenai peraturan lain yang perlu dipatuhi termasuk jarak 7.5 meter antara pentas dan penonton.-mkini.
-===|||===-
Sumpah aku tak kenal Adam Lambert nih. Adam anak kaklong iwa aku kenal la walaupun boleh dibilang berapa kali jumpa dalam setahun. Bila baca profile dia kat wikipedia baru la aku tahu dia ni naik daripada American Idol S8 (Aku ingatkan baru season 3 : gile katak dalam tempurung betol! ). Sebenarnya bila tengokkan gambar dia pun aku tak berapa berkenan sangat. Yelah, aku kalau setakat nyanyi-nyanyi cam die ni memang aku tak suke pun (tak rock!), tapi kalau Incubus, Slash, Deep Purple, dll, itu baru la ngam-ho! Entah macam mana nama dia ni tiba-tiba hangat sebabkan ramai yang bantah konsert dia kat sini. Mula-mula aku pelik jugak, tapi bila dilihat asas bantahan itu, aku jadi nak bantah jugak. Dan aku terperasan ada tulis dalam wikipedia 'The Times identified Lambert as the first openly gay mainstream pop artist to launch a career on a major label in the United States'. Hah, tu dia. Seberapa gay mamat nih? Meh sini kita tengok gambar yang aku kutip dari internet nih:



 Ini semua gambar curik dari internet. Yang last ni aku tak pasti la laki ke pompuan yang die sebat nih tapi bagi aku perlakuan macam ni adalah tidak patut untuk dijadikan ikutan. Dan kalau dibaca dari garis panduan PUSPAL untuk buat konsert, tidak ada satu pun menyebut penyanyi tak boleh comolot walaupun dengan pak guard jaga stage. Jadi adalah tidak mustahil mamat gay ni akan buat kat konsert dia esok.

Ada jugak aku masuk beberapa forum kat facebook yang membantah konsert ini diadakan, dan ada jugak rupanya individu yang menyokong dan bersikap sekular dalam hal ni. Apa yang dimaksudkan dengan sikap sekular? Macam ni ayatnya, 'biarlah dia nak buat konsert, orang nak dengar lagu dia, bukan nak ikut gaya hidup dia'. Dalam hati aku menyumpah-nyumpah manusia spesis ni. Kalau orang Israel datang sini ade korang nak bagi? Mau berpiket, berdemo dari Masjid India sampai Parlimen. Lagi satu, Bob Marley datang hanya dengan muzik, beliau menerapkan cara sederhana, Jamaican life, smoke weeds everyday, cool bebeh. Jangan kata tidak ada yang cuba nak hidup cara Bob. Bukan nak kata itu baik ini jahat, tapi pengaruh seseorang individu itu bukan setakat pada muzik tapi lama-kelamaan orang akan ikut gaya hidup dia jugak. Jangan la kata tak pernah beli kasut sebab kasut ni ada artis tu pernah pakai. Kau layan muzik je, bukan yang menyanyi? Kau tu komposer ke? Pakar muzik ke sampaikan asyik sangat dengan muzik?

Pengaruh seseorang artis tu dalam kehidupan peminatnya sebenarnya sedikit sebanyak ada, jangan kat tak ada. Aku pun pernah beli satu kasut Vans sebab budak kedai tu cakap, 'eh bang, kasut mcm ni Usher ada pakai dalam video clip bla bla bla..'. Aku jugak beli bass Yamaha RBX sebab John Myung pakai Yamaha RBX JM-2, walaupun aku tahu kalau aku pakai Samick ke SX ke bukan aku nak kisah sangat pun. Jadi ini menunjukkan memang influence terhadap artis yang diminati tu sebenarnya ada sedikit sebanyak memainkan peranan dalam hidup ni. Dan dengan pelepasan konsert si gay ni, adalah tak mustahil golongan gay dalam Malaysia ni akan bergembira dan mengumpul ahli-ahli dan comolot macam vavi tuh. Jadi jangan terkejutlah kalau satu hari nanti ada persatuan gay yang hantar memorandum ke parlimen untuk luluskan perkahwinan sesama jenis.

Jadi, kalau kita fikirkan balik, dimana salahnya, dimana silapnya sampaikan masyarakat boleh jadi sekular sebegini? Jawapan aku senang, salahnya ialah dari penerapan minda sekular oleh kerajaan. Kerajaan kata politik dan agama macam air dan minyak, tak boleh campur. Itulah yang salahnya sebab dari dulu lagi kita dah tahu dalam agama tu tidak ada satu pun elemen yang terkecuali termasuk politik. Jadi minda sekular sebenarnya sudah diterapkan dari dulu sampai sekarang, itu sebab ada yang masih menyokong konsert ini dijalankan seperti biasa. Kalau bab konsert laju, kalau bab ceramah hantar polis, hantar SB, nak tengok apa dia cakap. Jangan dijumudkan fikiran dengan agenda bodoh seperti itu. Kalau kita boleh melangkah lagi jauh ke hadapan, kenapa nak duduk ditakuk lama, sentiasa dijajah oleh bangsa sendiri? Fikir-fikirkan.

ADAM LAMBERT, YOU SUCK!
YANG NI BAWAH NI DAH BETOL...

6 comments:

Encik Din said...

maher zain the best!

eito said...

memang terbaik!

Teku said...

XPDC Dakwah " membantah konsert Adam Lambert"
Masa : 7.00 petang
Tempat : Berkumpul di Surau Stadium Putra Bukit Jalil.
Jom!!

eito said...

alamak, terlambat! huhuh~

Anonymous said...

yeah aku agreement tu walaupun aku suka die dan justin bieber tapi yang die tu 2% je

Anonymous said...

lu memang poyo mat.. orang nak becakap lu nak becakap.. lenkali ce bukak tempurung lu dulu laa baru becakap.. takpe la pasal lu punye bendul, besok dengan lu wak lu dan semua det beradet lu.. merempat!